donderdag 14 juli 2011

Verslag gesprek Dhr Beumer Dienst Landelijk Gebied LMV

Beste allemaal,
Maandag heb ik telefonisch gesproken met de heer Jos Beumer van DLG. Belangrijke constateringen waren :

1. DLG had het idee dat de stichting i.o. enigszins "concurrerend" ( met andere groeperingen ) wilde gaan acteren . Ik heb hem uitgelegd dat dat niet onze intentie is; wij willen acties versnellen en het liefst in goed overleg met allerlei andere groeperingen/instellingen die hetzelfde nastreven. Daarbij heb ik hem aangegeven dat het kort gezegd gaat om 1) het beheer van het gebied als open veenweidelandschap en 2) het verwijderen van bagger uit de watergangen.  DLG schijnt dat volledig te onderschrijven.
Beumer suggereerde dat de stichting i.o. en de Stuurgroep goed met elkaar zouden moeten overleggen en zo mogelijk gezamenlijk zouden moeten optrekken. Ik heb aangegeven dat de stichting i.o. dat zeker wel wil mits er vaart gemaakt gaat worden. DLG is via Beumer in de Stuurgroep vertegenwoordigd; hij zal in de stuurgroep melden dat er contact met ons is.

2. Beumer gaf aan dat Staatsbosbeheer een "moeilijke"partij is in het overleg dat tot nu toe veelvuldig met allerlei betrokken instanties is gevoerd. Soms wilde SBB zelfs niet eens aan een overleg meedoen. Nadat ik inmiddels nog wat relevante stukken ( die mij o.a. door Alfred Warmenhoven zijn verstrekt ) heb doorgenomen kan ik die opmerking van Beumer wel plaatsen. SBB heeft een eigen agenda waar het beheer als veenweidegebied niet prioriteit nummer een heeft.

3. Beumer zei het weliswaar heel voorzichtig, maar hij is duidelijk van mening dat de Oostzaanse bevolking en met name de agrariers tot nu toe teveel afgewacht hebben. Anders dan hij bij  (her) inrichtingsprojecten in andere gebieden heeft ervaren, vond hij de reacties vanuit Oostzaan tot nu toe erg argwanend en weinig enthousiast. Ook hij is van mening dat de boeren een belangrijke functie in het beheer van het gebied zouden moeten hebben. Ik heb hem aangegeven dat er duidelijk (positieve) belangstelling bij de boeren is voor beheer en dat een aantal van hen zich ook actief opstelt in de stichting i.o.

4. Beumer is nieuwsgierig naar het resultaat van het gesprek dat wethouder Stevens de tweede week van augustus met de regio-directeur van staatsbosbeheer zal hebben . In het kader van de voorbereiding van dat gesprek heeft Stevens mij het afgelopen weekend aangegeven het op prijs te stellen met mij nog een overleg te hebben. Dat overleg is gepland voor aanstaande maandag 18 juli om 09.00 uur op het gemeentehuis.

5. Afgesproken is dat Beumer en ik weer contact met elkaar zullen hebben na het gesprek van Stevens en SBB en voor onze vergadering op 8 september ( ergens in de tweede helft van augustus dus).

 
Vriendelijke groeten,


Gert Dral

Geen opmerkingen:

Een reactie posten